10.000 stappen’ is een populaire boodschap bij het bevorderen van lichamelijke activiteit. Voor de noodzaak en het effect van deze ‘hippe’ beweegnorm bestaat echter geen wetenschappelijke basis en voor heel veel mensen blijkt hij ook niet haalbaar. Tijd voor meerdere normen en aangepaste boodschappen dus?

10.000 stappen haalbaar voor iedereen?

10.000 stappen’ is een populaire boodschap bij het bevorderen van lichamelijke activiteit. Voor de noodzaak en het effect van deze ‘hippe’ beweegnorm bestaat echter geen wetenschappelijke basis en voor heel veel mensen blijkt hij ook niet haalbaar. Tijd voor meerdere normen en aangepaste boodschappen dus?

Uit een vlot geschreven artikel van Jesse Singal in New York Magazine (How Many Steps a Day Should You Really Walk?; door NISB vertaald naar Hoeveel stappen op een dag zou je werkelijk moeten lopen?) blijkt dat veel Amerikanen weten dat ze 10.000 stappen moeten zetten om voldoende lichamelijk actief te zijn. In een tijd waarin mensen hun lichamelijke activiteit kunnen meten met behulp van bijvoorbeeld een stappenteller, is dat voor velen hét doel geworden. Maar, is er eigenlijk een wetenschappelijke basis voor die 10.000 stappen?

Marketingtool
Nee, zo blijkt uit het artikel van Singal. De oorsprong van het getal 10.000 ligt in de jaren 60 in Japan. Hoofdzakelijk op basis van marketingdoeleinden werd daar toen een stappenteller ontwikkeld met de naam man-po-kei, waarbij man staat voor tienduizend. Dat blijkt een gunstig getal te zijn in de Japanse cultuur. Veel mensen gingen de stappenteller dus gebruiken en zo werd ‘10.000 stappen’ de norm.
Vergelijking met Nederlandse beweegnorm
De vraag is of die 10.000 stappen voor iedereen haalbaar zijn. En hoe zit dat eigenlijk met de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen, die inhoudt dat je vijf dagen minimaal een half uur per dag actief moet zijn? Uit een onderzoek blijkt dat zelfs die 30 minuten beweging voor velen al niet haalbaar is. Zet je 10.000 stappen, dan heb je ongeveer 8 kilometer gelopen. Zelfs als je snel loopt, ben je veel langer in beweging dan de Nederlandse beweegnorm voorschrijft.

Schrikt het af?
Natuurlijk is er niets mis met aannames voor 10.000 stappen: meer lopen (of het verrichten van een andere fysieke activiteit) is altijd beter dan minder lopen.. De normen van 10.000 stappen en 30minutenbewegen zijn gemakkelijk te communiceren, maar liggen voor veel ouderen, chronisch zieken en mensen met (ernstig) overgewicht zo hoog, dat ze afschrikwekkend kunnen werken. Daarmee krijgen we de inactieven dus niet aan het bewegen. Kunnen we voor hen niet veel beter uitgaan van 5.000 of 3000 stappen? Wellicht dat de Gezondheidsraad daar bij de herijking van de beweegnorm in 2016 rekening mee gaat houden.

Moet er nog wel één beweegnorm zijn?
In Japan hebben ze de ‘boodschap’ inmiddels gescheiden van de norm. Daar hanteren ze nu de boodschap van ‘+10’. Iedere inwoner, ongeacht of die de norm haalt of niet, zou 10 minuten per dag meer moeten bewegen. In Japan denken ze dat dit voor (bijna) iedereen haalbaar moet zijn. Mij lijkt dat een goede boodschap, want waar het voor velen onhaalbaar is om 10.000 stappen te zetten of zelfs maar 30 minuten te bewegen; is het voor iedereen mogelijk tien minuten per dag meer te bewegen; één norm die geldt voor iedereen dus. En in tegenstelling tot de Nederlandse Norm Gezond Bewegen waarbij er meerdere variaties zijn, lijkt het me ook een boodschap die gemakkelijk te communiceren is.

In die zin kan ik me ook helemaal vinden in de quote van Ulf Ekelund van Cambridge University, waarmee het artikel van Singal eindigt:
"Beter staan dan zitten, beter lopen dan stilstaan" ..... ..Bron: Netwerk in Beweging
  print